START CZASOPISMO

“STUDIA INDOLOGICZNE”

Czasopismo Studia Indologiczne założyła grupa indologów z Zakładu Indologii (potem przemianowanego na Zakład Azji Południowej) Instytutu Orientalistycznego (od 2008 Wydziału Orientalistycznego) Uniwersytetu Warszawskiego. Pierwszy tom ukazał się w czerwcu 1994 roku. Komitet redakcyjny w składzie: Piotr Balcerowicz, Marek Mejor, Małgorzata Wielińska, niebawem poszerzył się, dołączyły bowiem Monika Nowakowska i Anna Trynkowska.

Jak pisał w imieniu redakcji w przedmowie do pierwszego tomu P. Balcerowicz,

„Dotychczas środowisko polskich indologów pozbawione było własnego profesjonalnego periodyku, który umożliwiałby im wydawanie drukiem prac naukowych po polsku. Tę lukę mają zapełnić właśnie Studia Indologiczne. Biuletyn, który ukazywać się będzie raz do roku, skierowany jest przede wszystkim do indologów, chociaż nie musi się ograniczać do owego wąskiego kręgu specjalistów, lecz być może wzbudzi też pewne zainteresowanie w gronie innych badaczy. (…) Studia Indologiczne wykraczają poza obszar subkontynentu indyjskiego i bezpośrednio poruszają również zagadnienia związane z dziedzinami pokrewnymi indologii, takimi jak tybetologia czy buddologia.” Ponadto czasopismo ma „dostarczać również materiałów pomocniczych w pracy dydaktycznej ze studentami i stanowić dla tych ostatnich dodatkowe źródło fachowej informacji, wskazując przy okazji na dalsze materiały źródłowe wyszczególnione w miarę obfitej bibliografii.”

Z początkiem 2010 roku, od tomu 17 zmienił się skład komitetu redakcyjnego – z dawnego zespołu pozostał M. Mejor, do redakcji dołączyła Katarzyna Marciniak, później także Stanisław J. Kania. Czasopismo zyskało nową szatę graficzną. Komitet redakcyjny postanowił nieco zmodyfikować poprzednio sformułowane zasady edytorskie. Główna modyfikacja dotyczyła mianowicie sposobów zapisu wyrazów indyjskich po polsku, stosowanych przez polskich indologów. Ponieważ nie udało się przezwyciężyć zasadniczych różnic, dzielących środowisko indologów (zob. przebieg gorącej debaty w pierwszych numerach Studiów Indologicznych), redakcja uznała, że nie ma sensu dalej obstawać przy jednym tylko sposobie zapisu i wprowadziła swobodę wyboru tegoż przez autorów tekstów. Artykuły pisane po polsku opatrzone zostały krótkimi streszczeniami w języku angielskim.

Inną nowością było rozszerzenie zakresu tematycznego czasopisma. Studia Indologiczne są mianowicie czasopismem naukowym poświęconym szeroko rozumianym zagadnieniom kultury indyjskiej, w jej różnych przejawach i formach, zarówno w Azji, jak i poza Azją. Publikowane są artykuły i materiały związane nie tylko z kulturą – dawną i współczesną – samych Indii, lecz także takie, które dotyczą oddziaływania kultury indyjskiej w Tybecie, Mongolii, Chinach, Japonii itd., przy czym szczególną uwagę zwrócono na wpływy buddyzmu.

W okresie 1994-2019 ukazały się 24 tomy Studiów Indologicznych. Spis treści wszystkich tomów dostępny jest poniżej wraz z plikami PDF kompletnych numerów.

ARCHIWUM NUMERÓW “SI”

STUDIA INDOLOGICZNE 1 (1994)

ZAWARTOŚĆ:
• Słowo wstępne.
• W sprawie transkrypcji polskiej wyrazów indyjskich (sanskryt, hindi).
• PIOTR BALCEROWICZ: Zarys dżinijskiej teorii poznania.
• JOANNA JUREWICZ: Atharwaweda. Pieśni nienawiści i miłości (przekład z sanskrytu).
• MAREK MEJOR: Sanskrycka literatura buddyjska (I).
• MAREK MEJOR: Studia nad Kszemendrą (I): Bodhisattvâvadāna-kalpalatā - buddyjski poemat o wielkich czynach bodhisattwy.
• MAREK MEJOR: Sutra ‘Serce Doskonałości Poznania’ - Prajñā-pāramitā-hṛdaya-sūtra (przekład z sanskrytu).
• DANUTA STASIK: Boskie zaślubiony - wesele Ramy i Sity oczami Tulsidasa.
• BOŻENA ŚLIWCZYŃSKA: Kilka uwag o pierwszej strofie Gitagowindy Dżajadewy.
• ANNA TRYNKOWSKA: Trzy strofy o umieraniu miłości.
• MAŁGORZATA WIELIŃSKA: Gramatyka - jej początki i miejsce w tradycji indyjskiej.
• MAREK MEJOR (recenzja): Tatiana Rutkowska, Danuta Stasik: Zarys historii literatury hindi.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Sanskrytologicznej w Krakowie (23-26.IX.1993).
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Sprawozdanie z Międzynarodowego Seminarium Buddologicznego ‘Oblicza Buddyzmu’ (24-26.VI.1994).

STUDIA INDOLOGICZNE 2 (1995)

ZAWARTOŚĆ:
• TADEUSZ HERRMANN: Artykuł polemiczny.
• PIOTR BALCEROWICZ: O treściach Pustyni Nubijskiej czyli o systemach spolszczania wyrazów indyjskich (w odpowiedzi na polemikę).
• PIOTR BALCEROWICZ: Śaṅkarasvâmin: Nyâya-praveśa - ‘Wprowadzenie w logikę’ (Część pierwsza).
• JOANNA JUREWICZ: Walka Indry z Wrytrą a Nâsadîya.
• DANUTA STASIK: Tekst i kontekst - dwie wersje Râm-lalâ-nahachû Tulsidasa.
• DANUTA STASIK: Czterdzieści lat studiów nad językiem i literaturą hindi w Instytucie Orientalistycznym UW.
• MAŁGORZATA WIELIŃSKA: Kilka uwag na temat AV 6.6.3.
• MAREK MEJOR (recenzja): An Encyclopaedic Dictionary of Sanskrit on Historical Principles, ed. A.M. Ghatage, Poona.
• TATIANA RUTKOWSKA (recenzja): Danuta Stasik: Podręcznik języka hindi.
• BOŻENA ŚLIWCZYŃSKA (recenzja): Danuta Stasik: Out of India. Image of the West in Hindi Literature.
• Sprawozdanie: IX Światowa Konferencja Sanskrytu.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): VI Międzynarodowa Konferencja nt. wczesnych literatur w językach nowoindoaryjskich.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): Ideology And Status of Sanskrit In South And Southeast Asia.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Międzynarodowa Konferencja nt. studiów nad dżinizmem.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Sprawozdanie z wystawy prac indologicznych: ‘Królewic indyjski w polski strój przybrany’.

STUDIA INDOLOGICZNE 3 (1996)

ZAWARTOŚĆ:
• PIOTR BALCEROWICZ: Śaṅkarasvâmin: Nyâya-praveśa - ‘Wprowadzenie w logikę’ (Część druga).
• JOANNA JUREWICZ: Trzy kroki Wisznu.
• BOGUSŁAW J. KOC: Wizja ‘Długiego Mroku’ - Rygweda 1.164 (Przekład z sanskrytu i opracowanie).
• MAREK MEJOR: Praśnôpaniṣad (Przekład z sanskrytu, opracowanie i komentarz).
• MAREK MEJOR: Buddyjska doktryna o powstawaniu w zależności (pratîtya-samutpâda) - oryginalna koncepcja samego Buddy czy późniejszy jej rozwój?
• BOŻENA ŚLIWCZYŃSKA: Māṇḍūkyôpaniṣad (Przekład z sanskrytu i opracowanie).
• MAŁGORZATA WIELIŃSKA: Wprowadzenie do systemu Asztadhjaji.
• ANNA TRYNKOWSKA (recenzja): Bożena Śliwczyńska: The Gītagovinda of Jayadeva and the Kṛṣṇa-yātrā.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): XIV Międzynarodowa Konferencja nt. współczesnych zagadnień Azji Południowej.
• ELŻBIETA WALTER (sprawozdanie): 135 rocznica urodzin Rabindranatha Tagore’a.

STUDIA INDOLOGICZNE 4 (1997): ASPECTS OF BUDDHISM. PROCEEDINGS OF THE INTERNATIONAL SEMINAR ON BUDDHIST STUDIES

ZAWARTOŚĆ:
• AGATA BAREJA-STARZYŃSKA: The Essentials of Buddhism in the Čiqula kereglegči, a 16th Century Mongolian Buddhist Treatise.
• JENS BRAARVIG: Bhavya on Mantras. Apologetic Endeavours on Behalf of the Mahāyāna.
• DAVID P. JACKSON: On the Date of the Tibetan Translation of Aśvaghoṣa’s Buddhacarita.
• HELMUT KRASSER: rNgog lotsāba on the sahopalambhaniyama proof in Dharmakīrti’s Pramāṇaviniścaya.
• PER KVAERNE: Discovering Buddhist Art of Kinnaur.
• CHRISTIAN LINDTNER: Bhavya on Mīmāṃsā.
• MAREK MEJOR: A Note on Buddhist Studies in Poland.
• MAREK MEJOR: On the Formulation of the Pratītyasamutpāda: Some Observations from Vasubandhu’s Pratītyasamutpādavyākhyā.
• MAREK MEJOR: On Vasubandhu’s Pratītyasamutpādavyākhyā. • MICHAEL TORSTEN MUCH: Sāmānādhikaraṇya in Dignāga, Uddyotakara and Dharmakīrti.
• TOM J.F. TILLEMANS: Dharmakīrti on prasiddha and yogyatā.
• VLADIMIR L. USPENSKY: Some Rare Oirat Manuscripts in the Collection of the St. Petersburg University Library.

STUDIA INDOLOGICZNE 5 (1998)

ZAWARTOŚĆ:
• JOANNA JUREWICZ: Projekt polskiej transkrypcji wyrazów sanskryckich i omówienie związanych z tym problemów.
• MAŁGORZATA WIELIŃSKA: Zarys fonetyki sanskrytu i jej odbicie w piśmie.
• PIOTR BALCEROWICZ: Jak uczynić z krowy byt diachronicznie i synchronicznie homogeniczny, czyli o pojęciach ūrdhvatā-sāmānya i tiraścīna-sāmānya.
• JOANNA JUREWICZ: O Somie rosnącym z oceanu - analiza RV 4.58.1. (I).
• MONIKA NOWAKOWSKA: Wstęp do mimansy.
• ANNA TRYNKOWSKA: Definicje sanskryckiego dworskiego poematu epickiego (sarga-bandha, mahā-kāvya) w klasycznych indyjskich traktatach z dziedziny teorii literatury (alaṁkāra-śāstra).
• MAŁGORZATA WIELIŃSKA: System fonologiczny sanskrytu (I). • PIOTR BALCEROWICZ (recenzja): Joanna Jurewicz: O imionach i kształtach Jednego: monizm indyjskiej filozofii Tradycji.
• JOANNA JUREWICZ (odpowiedź): Odpowiedź na artykuł recenzyjny „Nurty monistyczne i dualistyczne w filozofii indyjskiej.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Międzynarodowa konferencja ‘Świat kultury Tybetu’, Instytut Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski, 17-18.10.1997.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Wizyta profesora Richarda Gombricha (11-17 kwietnia 1997).
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Pracownia Studiów nad Buddyzmem.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Trzecia międzynarodowa konferencja nt. Dharmakirtiego (4-6.11.1997).
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Uroczyste posiedzenie Rady Naukowej Instytutu Orientalistycznego UW w dn. 9.XII.1997 z okazji 65. rocznicy powstania Instytutu.

STUDIA INDOLOGICZNE 6 (1999)

ZAWARTOŚĆ:
• PIOTR BALCEROWICZ i MONIKA NOWAKOWSKA: Wasubandhu: ‘Dowód na wyłączne istnienie treści świadomości w dwudziestu strofach’ (Viṁśatikā - Vijñapti-mātratā-siddhi).
• MONIKA BROWARCZYK: Wizerunek Rawany w literaturze hindi.
• HELMUT EIMER: Uwagi na temat tybetańskiego kanonu buddyjskiego (Kandżur).
• MAREK MEJOR: Studia nad Kszemendrą (II): Bodhisattvâvadāna-kalpalatā - 75 pallava: Pratītya-samutpādâvadāna.
• MAŁGORZATA WIELIŃSKA: Trzy ujęcia morfologii sanskrytu.
• Sprawozdanie: Wizyta w Indiach.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): XII konferencja Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów nad Buddyzmem - Lozanna, 23-28.08.1999.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): ‘O rozumienie obcych kultur’ - Międzynarodowa konferencja indologiczna dla uczczenia setnej rocznicy urodzin Stanisława Schayera (1899-1941) - UW, 7-10.10.1999.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Kandżur - ‘słowo Buddy’ - w Warszawie.

STUDIA INDOLOGICZNE 7 (2000): ON THE UNDERSTANDING OF OTHER CULTURES. PROCEEDING OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SANSKRIT AND RELATED STUDIES TO COMMEMORATE THE CENTENARY OF THE BIRTH OF STANISŁAW SCHAYER (1899-1941) WARSAW UNIVERSITY, POLAND, OCTOBER 7-10.1999

ZAWARTOŚĆ:
• PIOTR BALCEROWICZ: On the Date of the Nyāyâvatāra.
• HORST BRINKHAUS: The Mārkaṇḍeya-Episode in the Sanskrit Epics and Purāṇas.
• JOHN BROCKINGTON: The structure of the Mokṣa-dharma-parvan of the Mahā-bhārata.
• MARY BROCKINGTON: Jarāsaṁdha and the magic mango: causes and consequences in epic and oral tales.
• RENATA CZEKALSKA: Between Myth and Mystique: Thematic Spheres Shared by Modern Hindi Poetry and Polish Avant-garde Poetry.
• RAHUL PETER DAS: Indra and Śiva/Rudra.
• TATIANA Y. ELIZARENKOVA: ‘Words and things’ in the Ṛg-veda (field-meadow-pasture).
• CEZARY GALEWICZ: Changing Canons: What did Sāyaṇa think he commented upon.
• JONARDON GANERI: Rationality as a Method of Research into the Nyāya System.
• MINORU HARA: Two notes on the word upaniṣad in the Mahā-bhārata.
• MARZENNA JAKUBCZAK: Living Liberation (jīvan-mukti) in Sāṁkhya and Yoga.
• JOANNA JUREWICZ: Prajāpati, the Fire and the pañcâgni-vidyā.
• KLAUS KARTTUNEN: ‘Sparrows in Love’ - The Display and Pairing of Birds in Sanskrit Literature.
• SHŌRYŪ KATSURA: Nāgārjuna and the Trilemma or traikālyâsiddhi.
• PAOLO MAGNONE: Floodlighting the Deluge: Traditions in Comparison.
• HALINA MARLEWICZ: Vedānta Exegesis of Taittirīyôpaniṣad 2.1.
• MAREK MEJOR: Some Observations on the Date of the Yukti-dīpikā (Apropos of a New Edition).
• KUNWAR NARAIN: Modern Hindi Poetry: a Look at its Medieval Past.
• CLAUS OETKE: The Meaning of Verse 25 of the Saṁbandha-samuddeśa and its Context.
• HIDEYO OGAWA: Bhartṛhari on pravṛtti as the First kāraka.
• ERNST PRETS: Theories of Debate, Proof and Counter-Proof in the Early Indian Dialectical Tradition.
• SVEN SELLMER: The Heart in the Ṛg-veda.
• FRANCESCO SFERRA: Sanskrit Manuscripts and Photos of Sanskrit Manuscripts in the Giuseppe Tucci’s Collection. A Preliminary Report.
• LIDIA SUDYKA: What does the Bhaṭṭi-kāvya teach?
• SATYA VRAT SHASTRI: Subhāṣitas in the Purāṇas - a Cultural Perspective.
• DANUTA STASIK: Sāket: Maithilīśaraṇ Gupta’s Version of Rām-kathā.
• ANNA TRYNKOWSKA: The Structure and Function of the First Sarga of Māgha’s Śiśupāla-vadha.
• ALBRECHT WEZLER: Some remarks on the 135th Adhikaraṇa of the ‘Kauṭilīya’ Artha-śāstra Entitled ‘Policy towards Saṁghas’.

STUDIA INDOLOGICZNE 8 (2001)

ZAWARTOŚĆ:
• ROKSANA BUTRYN: Bramini w liście Świętego Franciszka Ksawerego ‘Sociis Romae degentibus, Cocino 15 Ianuarii 1544’.
• MARZENNA CZERNIAK-DROŻDŻOWICZ: Porządek kreacji (sṛṣṭi-krama) w Paramasanhicie.
• W.K. SZOCHIN: Normatywne przedmioty (padârtha) njaji i filozoficzny metajęzyk Watsjajany.
• ANNA TRYNKOWSKA: Nowożytne badania literackie nad sanskryckim dworskim poematem epickim.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): XI Światowa konferencja sanskrytologiczna - Turyn, 3-8.04.2000.
• PIOTR BALCEROWICZ i MAREK MEJOR (sprawozdanie): Międzynarodowe seminarium nt. dżinizmu ‘Aspekty dżinizmu’ - Warszawa, 8-9.09.2000.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): V Konferencja nt. filozofii indyjskiej dla uczczenia pamięci Bimala Matilala - Londyn, 27.01.2001.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Konferencja nt. ascetyzmu i władzy w kontekście azjatyckim - Londyn, 22-24.02.2001.
• MAREK MEJOR i PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Międzynarodowe seminarium pt. ‘Argument and Reason in Indian Logic’ - Kazimierz Dolny, 20-24.06.2001.
• RENATA CZEKALSKA i HALINA MARLEWICZ: II Międzynarodowa konferencja indologiczna dla uczczenia pamięci Tadeusza Pobożniaka - Kraków, 19-23.09.2001.
• MAREK MEJOR i PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Sesja naukowa dla uczczenia pamięci Eugeniusza Słuszkiewicza w dwudziestą rocznicę śmierci - Warszawa, 28.11.2001.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Jubileusz profesor Hanny Wałkówskiej - Wrocław, 4.12.2001.

STUDIA INDOLOGICZNE 9 (2002)

ZAWARTOŚĆ:
• BARBARA GRABOWSKA: Kryszna w literaturze Bengalu do XII wieku.
• BOGUSŁAW J. KOC: Wedyjska filozofia mowy (vāc).
• MAREK MEJOR: Echa buddyjskie w poemacie Maghy Śiśupāla-vadha.
• ANNA TRYNKOWSKA: Opowieść o Ramie w mahakawji Maghy Śiśupāla-vadha.
• Sprawozdanie: Dar od profesora Lokesha Chandry.
• Sprawozdanie: Dar od wielebnego Kazumaro Shimady.
• KAROLINA BEREZOWSKA (sprawozdanie): Letnia szkoła mówionego sanskrytu.
• MARZENNA JAKUBCZAK (sprawozdanie): XIII Międzynarodowy Kongres Wedanty.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Seminarium nt. przyrody w myśli, literaturze i sztuce Indii.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Nowinki z Oksfordu.
• Pożegnania (opracował Marek Mejor).

STUDIA INDOLOGICZNE 10 (2003)

ZAWARTOŚĆ:
• Andrzej Ługowski - nauczyciel.
• Andrzej Ługowski.
• PIOTR BALCEROWICZ: Dysputa między materialistą, królem Paesim, a księciem-ascetą Keśinem. Fragment Opowieści o królu Paesim (Paesi-kahāṇayaṁ).
• MONIKA BROWARCZYK: Komizm i satyra w estetyce oraz teorii literatury (sanskryt i hindi).
• MARIA KRZYSZTOF BYRSKI: ‘Arytmetyka’ hinduizmu.
• BARBARA GRABOWSKA: Pieśni o Czarnym Kochanku.
• JOANNA JUREWICZ: Rygwedyjskie pojęcie ágra.
• BOGUSŁAW J. KOC: Hymny wedyjskie: Słowo i Mowa.
• JOANNA KUSIO: Interpretacja metafory muttu aḷattal w kontekście przepowiedni kuṟatti.
• MAREK MEJOR: Kot w literaturze indyjskiej.
• MONIKA NOWAKOWSKA: Czego mogą uczyć Wedy?
• DANUTA STASIK: Zapytaj Ramę o radę: dzieje Ramy jako źródło wiedzy o przyszłości.
• BOŻENA ŚLIWCZYŃSKA: Widuszaka i Omkara.
• NATALIA ŚWIDZIŃSKA: Z mitologii talapuran (tala-purāṇam): Świątynia jako początek i koniec świata.
• ANNA TRYNKOWSKA: Z ‘Przygód dziesięciu młodzieńców’ II: Jak śpiąca królewna księciu złodziejowi serce skradła.
• ELŻBIETA WALTER: Wprowadzenie do języka bengalskiego.
• MAŁGORZATA WIELIŃSKA-SOLTWEDEL: Plagiat w sanskryckiej literaturze gramatycznej.
• JACEK WOŹNIAK: Nondi nadaham - tamilski ‘dramat kaleki’.
• PIOTR BALCEROWICZ (recenzja): Willem Bollée: The Story of Paesi (Paesi-kahāṇayaṁ). Soul and Body in Ancient India. A Dialogue on Materialism.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): 12 Światowa konferencja sanskrytu - Helsinki, 13-18.07.2003.
• MONIKA NOWAKOWSKA (sprawozdanie): Międzynarodowa letnia szkoła sanskrytu - Csikszereda, 21.07-4.08.2002, Pondichéry, 21.07-3.08.2003.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): VII Światowa konferencja hindi - Paramaribo, 5-9.06.2003.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): IX Konferencja bhakti - Heidelberg, 23-26.07.2003.

STUDIA INDOLOGICZNE 11 (2004)

ZAWARTOŚĆ:
• BARBARA GRABOWSKA: Taniec Kryszny z pasterkami.
• KORYNA OSUCH: U źródeł teatru indyjskiego - hymny dialogowe (saṁvāda) Rygwedy.
• MAŁGORZATA SULICH: Koncepcja karak w Asztadhjaji Paniniego.
• ANNA TRYNKOWSKA: Poeta i krytyk: Komentarz Mallinathy do piątej sargi Kumarasambhawy Kalidasy.
• MARTA KUDELSKA (sprawozdanie): Filozofia wschodu na Wydziale Filozoficznym UJ.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Obchody 50-lecia powojennej indologii na Uniwersytecie Warszawskim ‘Indie w Warszawie’.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Międzynarodowe Seminarium ‘Origins of Mahākāvya’.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): Warsztaty ‘Translating Cultures’.
• MONIKA NOWAKOWSKA (sprawozdanie): III Międzynarodowa Letnia Szkoła Sanskrytu.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): Konferencja ‘Hindi Teaching and Research in Central and East Europe’.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): 29. Kongres Niemieckich Orientalistów (DOT) w Halle.
• Oświadczenie: Barbara Grabowska.

STUDIA INDOLOGICZNE 12-13 (2005-2006)

ZAWARTOŚĆ:
• PIOTR BALCEROWICZ: Diṅnāga, Dharmakīrti i Akalaṅka. Epistemologia buddyjska a modele kryteriów poznawczych w dżinizmie.
• EWA DĘBICKA: Zarys tantrycznej koncepcji mowy (vāc).
• ANNA NITECKA: Doświadczenie estetyczne w tantrycznych tekstach Abhinawagupty.
• MAŁGORZATA SULICH: Konstrukcje endocentryczne w Asztadhjaji (Aṣṭādhyāyī) Paniniego (Pāṇini).
• ANNA TRYNKOWSKA: Opowieść o Ramie w mahakawji Maghy Śiśupāla-vadha (część druga).
• MONIKA NOWAKOWSKA (sprawozdanie): Letnia szkoła mówionego sanskrytu.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Czwarta Międzynarodowa Konferencja nt. Dharmakirtiego.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Międzynarodowe Seminarium ‘Love and Nature in Kāvya Literature’.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Międzynarodowe Seminarium ‘Logika i wiara w filozofii indyjskiej’.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Międzynarodowe Seminarium ‘Pandanus ’06. Nature in Indian Literatures, Art and Religion’.
• MONIKA NOWAKOWSKA (sprawozdanie): XIII Światowa Konferencja Sanskrytologiczna.
• MONIKA NOWAKOWSKA (sprawozdanie): Konferencja indologiczna nt. współpracy regionalnej w Europie Środkowej i Wschodniej.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Europejski Kongres Religioznawczy.

STUDIA INDOLOGICZNE 14 (2007)

ZAWARTOŚĆ:
• ANDRZEJ BABKIEWICZ: Indyjska horoskopia urodzeniowa na przykładzie tekstu Bryhatparasiarahory (Bṛhat-pārāśara-horā).
• BARBARA GRABOWSKA: The Bhāgavata-purāṇa tradition in Bengal.
• Z dziejów indologii.
• WILLEM BOLLÉE (recenzja): Ulrike Roesler, Jayandra Soni, Luitgard Soni, Roland Steiner, Martin Straube: Bhagavadajjukam. Die Heiligen-Hetäre. Eine indische Yogakomödie.
• EMILIA SUŁEK (recenzja): Donald S. Lopez Jr.: The Madman’s Middle Way. Reflections on Reality of the Tibetan Monk Gendun Chophel.
• JACEK WOŹNIAK (recenzja): Eva Wilden: Literary Techniques in Old Tamil Caṅkam Poetry. The Kuṟuntokai.
• DANUTA STASIK (sprawozdanie): III Bońsko-Warszawskie Warsztaty Języka Hindi.
• MONIKA NOWAKOWSKA (sprawozdanie): IV Międzynarodowe Letnie Warsztaty Sanskrytu.
• MONIKA NOWAKOWSKA (sprawozdanie): Warsztaty inskrypcyjne ‘Sławiąc w kamieniu imię króla’.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Międzynarodowe Seminarium ‘Kings and Ascetics in Indian Classical Literature’.

STUDIA INDOLOGICZNE 15 (2008)

ZAWARTOŚĆ:
• WILLEM BOLLÉE: Subject index of Daṇḍin’s Daśa-kumāra-carita.
• BARBARA GRABOWSKA: Żona Kryszny.
• BARBARA GRABOWSKA: Czyny bogini Mangalaczandi w tekstach sanskryckich i bengalskich.
• MAŁGORZATA SULICH: Zasada reguł zawieszonych w Asztadhjaji Paniniego.
• WILLEM BOLLÉE (recenzja): Uday C. Jain: Prākṛta Hindī Śabdakośa.
• STANISŁAW OBIREK (recenzja): Krzysztof Jan Pawłowski: Dyskurs i asceza. Kształtowanie człowieczeństwa w kontekście mistyki filozoficznej.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Międzynarodowa konferencja ‘Sto lat Dunhuangu, 1907-2007’.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Międzynarodowa konferencja ‘Sztuka i kultura wizualna Indii’.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Sympozjum bioetyczne ‘Życie - ciało - osoba. Międzykulturowe aspekty problematycznego związku’.
• MAŁGORZATA SULICH (sprawozdanie): Letnia szkoła języków i językoznawstwa w Lejdzie.
• JOANNA JUREWICZ (sprawozdanie): VIII Polski Zjazd Filozoficzny.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Międzynarodowe seminarium ‘Miasto i las w klasycznej literaturze indyjskiej.’

STUDIA INDOLOGICZNE 16 (2009)

ZAWARTOŚĆ:
• BARBARA GRABOWSKA: Kāma w literaturze sanskryckiej i bengalskiej.
• MICHAŁ PANASIUK: Binodini Dāsī - najwybitniejsza aktorka XIX-wiecznej sceny teatralnej Kalkuty.
• ANNA PIEKARSKA-MAULIK: Epizod pokonania przez Krysznę węża Kaliji w tradycji indyjskiej.
• WERONIKA ROKICKA: Przemoc, dyskryminacja, wykluczenie społeczne - wieś indyjska oczami Mahaswety Devi.
• PURABI ROY: New findings on Netaji Subhas Chandra Bose. From Russian, British and Indian Archives.
• PIOTR BALCEROWICZ (recenzja): Krzysztof Mroziewicz: Ćakra czyli kołowa historia Indii.
• BOŻENA ŚLIWCZYŃSKA (recenzja): Anna Aurelia Esposito: Cārudatta. Ein indisches Schauspiel.
• BOŻENA ŚLIWCZYŃSKA (recenzja): Heike Moser: Naṅṅyār-Kūttu - ein Teilaspekt des Sanskrittheatrekomplexes Kūṭiyāṭṭam.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): 11. Warsztaty nt. badań nad dżinizmem ‘Dżinijskie pisma święte a filozofia’.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Międzynarodowa konferencja ‘Światopogląd i teoria w filozofii indyjskiej’.
• ANNA TRYNKOWSKA (sprawozdanie): Pandanus ’09. Międzynarodowe seminarium nt. przyrody w literaturze, sztuce, micie i rytuale seminarium.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): XIV Światowa Konferencja Sanskrytologiczna.
• PIOTR BALCEROWICZ (sprawozdanie): Międzynarodowa konferencja ‘Hermeneutyka w świecie starożytnym’.

STUDIA INDOLOGICZNE 17 (2010)

ZAWARTOŚĆ:
• WILLEM CALAND: Über den Aberglauben betreffend die Haarwirbel des Pferdes [Translated into German by Willem Bollée].
• BARBARA GRABOWSKA: Asceza Parwati.
• MICHAŁ LIPNICKI: W poszukiwaniu metody interpretacji logiki indyjskiej. Przyczynek do metodologii komparatystyki logicznej.
• OŁENA ŁUCÝSZYNA: Przedmiot autorytatywnej wypowiedzi (āpta-vacana) w klasycznej sankhji (na podstawie komentarzy do karik 4-7 Sankhjakariki).
• FILIP MAJKOWSKI: Tybetańska literatura medyczna na przykładzie drugiego rozdziału czwartej księgi tybetańskiego traktatu Rgyud bzhi: diagnozowanie choroby z moczu.
• KATARZYNA MARCINIAK: Najstarszy zachowany manuskrypt buddyjskiego tekstu sanskryckiego Mahāvastu.
• JAKUB WILANOWSKI-HILCHEN: The Urdu Language in South Asia.
• Sprawozdanie: The 2nd International Conference of Oriental Studies: ‘Oriental Studies - Past and Present’, Warsaw, 22-23rd November, 2010.

STUDIA INDOLOGICZNE 18 (2011)

ZAWARTOŚĆ:
• NINA BUDZISZEWSKA: Procesy kreacyjne według Mokszadharmy.
• BARBARA GRABOWSKA: Mędrzec Narada w opowieści o porwaniu rajskiego drzewa paridźata.
• STANISŁAW JAN KANIA: Madhjamaka wobec problemu werbalizacji struktury rzeczywistości. Analiza aspektów logicznych dzieła Mūlamadhyamakakārikā Nagardżuny.
• RAFAŁ KŁECZEK: Kody postępowania wybranych grup ascetycznych starożytnych Indii.
• KAROLINA ŁASZEWSKA: Odwiedziny Bogini Śitali (Śītalā) - kara czy błogosławieństwo? Ogólna charakterystyka kultu.
• IGA SOBOLEWSKA: Rozwój kultu stupy w buddyzmie indyjskim.
• KATARZYNA MARCINIAK (recenzja): Sanskrit Texts from Giuseppe Tucci’s Collection. Part I, edited by Francesco Sferra. Manuscripta Buddhica I.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): XVI. Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów nad Buddyzmem, 20-25.06.2011, Taipei, Tajwan.

STUDIA INDOLOGICZNE 19 (2012)

ZAWARTOŚĆ:
• ANDRZEJ BABKIEWICZ: The cosmological models in the Bhāgavata-purāṇa.
• NINA BUDZISZEWSKA: Muni - asceta i mędrzec, którego milczenie jest poznaniem Najwyższego. Sanatsudżatija (Sanatsujātīya) i Brihadaranjaka Upaniszada (Bṛhadāraṇyaka Upaniṣad) o milczeniu (mauna).
• BARBARA GRABOWSKA: Hojność króla Hariśćandry.
• BARBARA GRABOWSKA: Urwaśi i Pururawas, pierwsza para kochanków.
• RAFAŁ KŁECZEK: W obliczu współczesności: zmiana polityczna i kulturowa wśród Todów Gór Błękitnych.
• ALICJA ŁOZOWSKA: Kontrowersje wokół tzw. fazy aikonicznej we wczesnej sztuce buddyjskiej w Indiach.
• OŁENA ŁUCYSZYNA: Czy autorytatywna wypowiedź (āpta-vacana) w sankhji ma niezależny zakres obowiązywania?
• HANNA URBAŃSKA: Najdroższe moje Kochanie! i Pochwała miesięcy zimowych - dwa khmerskie poematy opiewające piękno pór roku.
• Materiały - Z dziejów indologii: LEON CYBORAN: Joga klasyczna - podstawy systemu (do druku podał Tadeusz Suchocki).
• KATARZYNA MARCINIAK (sprawozdanie): 15th World Sanskrit Conference, 5-10 stycznia 2012, Delhi.

STUDIA INDOLOGICZNE 20 (2013)

ZAWARTOŚĆ:
• MAŁGORZATA GLINICKA: Teoria błędu. Analiza porównawcza koncepcji Dżajaraśiego Bhatty i szkoły njaji.
• BARBARA GRABOWSKA: Śmierć Abhimanju.
• LAURA KONARSKA: Etyka w indyjskiej medycynie ajurwedy.
• KATARZYNA MARCINIAK: ‘Opowieść o Nalini’ (Nalinīye rājakumārīye jātakaṃ) według manuskryptu Mahāvastu Sa.
• KATARZYNA MARCINIAK: Nepalskie manuskrypty Mahāvastu.
• JAGNA NIEUWAŻNY: Shingon Ajikan Ritual as Deathbed Practice in Kakuban’s Writings.
• MAŁGORZATA SULICH-COWLEY: Patañjali’s problem with externally conditioned rules in the Tripādī section of the Aṣṭādhyāyī. • HANNA URBAŃSKA: Swajamwara Sity w literackiej tradycji Kambodży (Reamkert I).
• HANNA URBAŃSKA: Kwestia źródeł literackich wybranych utworów Ćangampura Krisznapilly.
• MAREK MEJOR (sprawozdanie): Sesja buddologiczna z okazi 80-lecia orientalistyki w Uniwersytecie Warszawskim ‘Stanisław Schayer i warszawska szkoła buddologii’, UW, 5 czerwca 2013.

STUDIA INDOLOGICZNE 21 (2014)

ZAWARTOŚĆ:
• IZABELA KAMIEŃSKA: Proces hinduizacji plemiennego bóstwa na przykładzie kultu Dźagannathy z Orisy.
• STANISŁAW JAN KANIA: Does a Dialectician Always Mean What He Says? A Few Words On The No-Thesis Statement of Nāgārjuna and The Incommensurability of Philosophical Theories.
• SEISHI KARASHIMA: Nowe badania nad buddyjskimi sanskryckimi manuskryptami pochodzącymi z Azji Środkowej.
• JUDYTA LATYMOWICZ: Powieść Sunīla Gangōpādhyāya pt. Arjun jako studium życia na uchodźstwie.
• KATARZYNA MARCINIAK: ‘Opowieść o powstaniu władzy królewskiej’ (Rājavaṃśa) na podsatwie najstarszego zachowanego manuskryptu (ms. Sa) buddyjskiego tekstu sanskryckiego Mahāvastu.
• KATARZYNA MARCINIAK: Naraka-parivarttaṃ nāma sūtraṃ na podstawie manuskryptu Sa Mahāvastu. Transkrypcja oraz komentarz gramatyczny.
• FILIP RUCIŃSKI: Abhinawagupty Tantrasāra (‘Istota tantr’). Przekład, objaśnienia i edycja wybranych rozdziałów (I-V, VI, VIII, XXI).
• ANNA RYSMANOWSKA: Buddyjskie koncepcje piekieł.
• JOANNA TUCZYŃSKA: Upaniszadowy humanizm buddyjski Rabindranatha Tagore’a duchowym posłannictwem dobra i miłości.
• HANNA URBAŃSKA: Pojęcie karu w poemacie filozoficznym Ātmopadeśa-śataka Narajany Guru.

STUDIA INDOLOGICZNE 22 (2015)

ZAWARTOŚĆ:
• KARINA BABKIEWICZ: Wisznuicka gramatyka sanskrytu Dźiwy Goswamina.
• RAFAŁ KŁECZEK: A reference to Kāpālikas in the Nyāya-bhāṣya-vārttika, Nyāya-vārttika-tātparya-ṭīkā and Nyāya-vārttika-tātparya-pariśuddhi.
• PRZEMYSŁAW SZCZUREK: Potyczki Buddy z Jadźńawalkją (I). Kilka uwag o wczesnobuddyjskiej polemice z myślą wczesnych upaniszad wyrażoną w Jadźńawalkjakandzie Bryhadaranjaka Upaniszady.
• JOANNA TUCZYŃSKA: Tagoriańska estetyka przyrody w koncepcji organicznej jedności Boga, człowieka i świata.
• HANNA URBAŃSKA: The mirage analogy in Nārāyaṇa Guru’s philosophical works.
• HANNA URBAŃSKA: The concept of sama and anya śakti in the Ātmōpadēśa Śatakam of Nārāyaṇa Guru.
• JUSTYNA WIŚNIEWSKA (recenzja): Od Ramajany do Slumdoga.

STUDIA INDOLOGICZNE 23-24 (2016-2017)

ZAWARTOŚĆ:
• WILLEM BOLLÉE: A note on Nisargadatta Mahārāj’s ‘I am That’ with an index of the book.
• STANISŁAW JAN KANIA: Dokąd prowadzi droga środka Nagardżuny?
• MAREK ŁYCZKA i MAŁGORZATA RUCHEL: Pięć definicji samoświetlistości. Studium koncepcji Czitsukhy (Citsukha).
• KATARZYNA MARCINIAK: Miscellaneous notes on the Mahāvastu.
• MAREK MEJOR: Traktat Wasubandhu pt. ‘Skarbnica Wyższej Doktryny’ (Abhidharma-kośa).
• PRZEMYSŁAW SZCZUREK: Potyczki Buddy z Jadźńawalkją (II). Motyw roztrzaskania się głowy w kontekście wczesnobuddyjskiej polemiki z myślą bramińską.
• ANNA ZALEWSKA: ‘Trawy i drzewa, kraje i ziemie, wszystkie osiągają oświecenie’ (sōmoku kokudo shikkai jōbutsu) - początki idei powszechnego oświecenia w Japonii.
• Sprawozdanie: Sesja naukowa z cyklu ‘Studia nad buddyzmem’, 11 marca 2016 r., Uniwersytet Warszawski.
• Sprawozdanie: Sesja naukowa ‘ ’Ięzyki ludów ... starożytności pomnikami’ - Walenty Skorochód Majewski (1764-1835) i dwa wieki sanskrytu w Polsce’, 16 grudnia 2016 r., Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie.
• Sprawozdanie: Sesja naukowa z cyklu ‘Studia nad buddyzmem III’, 27 października 2017 r., Uniwersytet Warszawski.

Logo UW
Logo PSNB UW

Pracownia Studiów nad Buddyzmem

Wydział Orientalistyczny

Uniwersytet Warszawski

Krakowskie Przedmieście 26/28

00-927 Warszawa

Siedziba Pracowni:

ul. Oboźna 7/89 (V piętro)

(wejście od ul. Sewerynów)

tel.: +48-22-858-55-77

email: buddologia [AT] uw.edu.pl

2021 © Pracownia Studiów nad Buddyzmem UW. Projekt Stanisław Kania. Zdjęcia na stronie © Marek Mejor, Katarzyna Marciniak. Strona nie korzysta z plików cookies (ciasteczka).